Problemstilling: Hvordan har valget for geometriske eller organiske former spillet en rolle i mine design processer eller hvordan kunne det have spillet en rolle?
Først har jeg skulle forsvare de forskellige former af design. Herunder:
Grafisk (kommunikation, font, pp)
Arkitektur (design af fysiske omgivelser)
Produkt (kan bevæges og rykkes på)
Derefter forklarede jeg kort at design altid er noget som er brugbart i modsætning til kunst som kun er for a kigges på.
her er et eksempel på at geometriske og organiske former slet ikke er så langt fra hinanden.
Det første er et bi bo som ved natur laver seks kanter.
Det andet som kan ses er en appelsin som ved natur er ret rund.
Det tredje er en Aloe Polyphylla som er en plante hvis blade er trekantede
Til sidst er det salt som ved natur er firkantet.
Før modernismen (bygger i hånden) før 1750
Industrielle revolution ca. 1750 - 1920
Modernisme (løser problemerne) ca. 1920 - (1939-45 krig) - 1970
Post modernisme (sjov og funktion) ca.1970 – 2000
Notre dame, skinne lægger, Mercury Coupe Streamline, kassettebånd afspiller og PlayStation.
Tidligere projekt, inspireret af Sydney Opera 1959
Konlusion
Der er en sammenhæng mellem geometriske former og oganiske former. Det giver betydning, de farver, de instryk, de smage der er forbundet med organiske former lever videre i nogle geometriske former. Det giver en større betydning end bare en form det påvirker vores sanser..
Alt dette har spillet en underbevidst rolle i de fleste af mine designprojekter. Der er foreksempel op til flere organiske former i mit projekt busstoppested. Er du interesseret i at se det så klik her: